Na skróty
- Konkursy Prezydenta Miasta Piły
- Patronaty Prezydenta
- Zainwestuj w Pile
- Infrastruktura drogowa
- Przetargi - Nieruchomości
- Rewitalizacja
- Organizacje pozarządowe
- Jednostki pomocnicze - osiedla
- Fundusze europejskie
- Fundusze krajowe
- Fundusze województwa wielkopolskiego
- Linki tu jesteśmy
- E-Mapa
- Z pierwszej ręki
- Sesja Rady Miasta
- Zwierzęta zaginione/znalezione na terenie Gminy
- W rytmie miasta
- Deklaracja dostępności
Informacje dla niepełnosprawnychDrukuj
INFORMACJA O UPRAWNIENIACH OSÓB Z DYSFUNKCJĄ
NARZĄDU WZROKU I SŁUCHU
W dniu 1 kwietnia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1243 ze zm.), która uprawnia osoby niesłyszące, niedosłyszące oraz głuchoniewidome podczas załatwiania spraw w Urzędzie Miasta Piły i określonych jednostkach organizacyjnych* Gminy Piła do skorzystania z:
- bezpłatnej pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, z zachowaniem prawa swobodnego wyboru dogodnej dla siebie formy komunikowania się;
- pomocy osoby przybranej, którą może być osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę niepełnosprawną w celu udzielenia pomocy w załatwieniu sprawy;
- środków wspierających komunikowanie się tj. poczty elektronicznej, wiadomości tekstowych SMS, przesyłania faksów;
- udostępnienia przez organ administracji publicznej dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla tych osób, na ich wniosek.
Pomoc tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika
Osoba niepełnosprawna powinna zgłosić chęć skorzystania z pomocy tłumacza do właściwego w sprawie organu administracji publicznej co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Bezpłatna pomoc przysługuje osobom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm.), które łącznie z dowodem osobistym, należy przedstawić do wglądu, co do zasady, w dniu zgłoszenia potrzeby udziału tłumacza przy załatwianiu sprawy.
Chęć skorzystania z pomocy tłumacza w Urzędzie Miasta Piły można zgłosić:
- osobiście – w Wydziale Organizacyjno-Prawnym, II piętro, pokój 203
- pocztą elektroniczną na adres: pomoc_tlumacza@um.pila.pl
- telefonicznie na numer: (67) 210 42 37
- przesyłając wiadomość tekstową SMS na numer: 668 223 245
- przesyłając faks na numer: (67) 212 35 66
Do zgłoszenia wymagane są następujące dane osoby niepełnosprawnej:
- imię i nazwisko
- adres zamieszkania
- numer PESEL
- numer telefonu kontaktowego
Niezbędne jest ponadto wskazanie przez osobę niepełnosprawną oczekiwanego terminu wizyty w Urzędzie Miasta oraz wybranej metody komunikowania się, którą może być:
- polski język migowy (PJM);
- system językowo-migowy (SJM);
- sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
Niezwłocznie po ustaleniu terminu przybycia tłumacza wybranego z rejestru Wojewody Wielkopolskiego, pracownik przyjmujący zgłoszenie powiadomi o tym fakcie osobę niepełnosprawną. W przypadku wystąpienia trudności w realizacji świadczenia osobie niepełnosprawnej (np. kłopot w pozyskaniu tłumacza w terminie dogodnym dla osoby niepełnosprawnej), zostanie ona zawiadomiona wraz z uzasadnieniem o przyczynie oraz ustalony zostanie możliwy termin realizacji tego świadczenia lub inna forma realizacji uprawnień osoby niepełnosprawnej.
Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą skorzystać ze środków wspierających komunikowanie się w Urzędzie Miasta Piły, tj.:
poczta elektroniczna - um@um.pila.pl
elektroniczna skrzynka podawcza - /o22j5e3gnq/SkrytkaESP
wiadomość tekstowa SMS - (67) 212 62 10
przesyłanie faksów - (67) 212 35 66
*dot. jednostek objętych systemem oświaty oraz podmiotów powołanych do załatwiania indywidualnych spraw w drodze decyzji administracyjnych (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Ośrodek Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zarząd Dróg i Zieleni)
Jeśli możesz, to zadzwoń pod numer alarmowy 112, jeśli z jakichś powodów nie jest to możliwe - użyj aplikacji mobilnej Alarm112.
Czas obsługi zgłoszenia z aplikacji jest porównywalny do czasu zgłoszenia telefonicznego.
Zgłaszając zdarzenie nie rozłączaj się pierwszy i czekaj do momentu potwierdzenia przez operatora jego przyjęcia; może zaistnieć sytuacja, że będzie on potrzebował dodatkowych informacji, które udzielić możesz tylko ty.
Po przyjęciu zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych zachowaj spokój i oczekuj przyjazdu służb; niezwłocznie poinformuj, gdy sytuacja ulegnie zmianie.
Zadzwoniłeś pod 112 przypadkowo, nie rozłączaj się i poinformuj o tym fakcie Operatora numerów alarmowych.
źródło: https://www.numer112.pl/index.html