×
POPUP!
Ilustracja: Godło Państwowe
Flaga unii

Tu wizje
nabierają
kształtu!

PolskiAngielskiNiemiecki

Propozycja współpracy przy remoncie mostu
13.01.2021

Drukuj

Współfinansowanie remontu mostu Bolesława Krzywoustego, zaproponowała gmina Piła zarządowi powiatu pilskiego. Miasto oczekuje, że oba samorządy pokryją po 50 procent kosztów tej ważnej dla pilan inwestycji.

O tym, że most Bolesława Krzywoustego wymaga remontu wiadomo od wielu miesięcy. Stąd najpierw wprowadzono ograniczenie prędkości pojazdów, a następnie zamontowano bramownice, które uniemożliwiają wjazd na przeprawę samochodów o ciężarze powyżej 3,5 tony. Jak jednak wykazała zamówiona przez Zarząd Dróg i Zieleni w Pile ekspertyza, wprowadzone ograniczenia to za mało i konieczne jest przeprowadzenie remontu mostu B. Krzywoustego. Powodem jest uszkodzenie przęsła środkowego oraz zła jakość betonu, którego kilkadziesiąt lat temu użyto do budowy mostu.

- Wymaga on pilnej interwencji i dlatego w grudniu wystąpiłem do zarządu i radnych powiatu pilskiego o znalezienie i przeznaczenie pieniędzy na współfinansowanie tej inwestycji, która jest ważna nie tylko dla mieszkańców miasta. Oczekuję wsparcia w wysokości 50 procent kosztów inwestycji oraz że decyzja w tej sprawie zostanie podjęta szybko – poinformował prezydent Piły Piotr Głowski i uzasadnił. - Ulica 11 Listopada jest drogą powiatową, więc most Bolesława Krzywoustego – który znajduje się w jej ciągu – jest również własnością powiatu.


Dodajmy, że oferta przedstawiona przez gminę, zawiera dwa warianty ratowania mostu. Pierwsza, która pozwoli użytkować most przez 15 – 20 lat,  zakłada przebudowę przęsła środkowego, a jej koszt oszacowano na około 5 000 000 złotych.  Drugim rozwiązaniem jest rozbiórka starego i budowa nowego mostu. W tym przypadku co prawda koszt inwestycji to około 12 000 000 złotych, ale jej przeprowadzenie pozwoli na użytkowanie mostu B. Krzywoustego przez 60 – 80 lat. W opinii dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Pile dłuższa możliwość bezpiecznego korzystania z przeprawy oraz fakt iż został on wybudowany ze złej jakości betonu przemawiają za tym, by rozmowy o współfinansowaniu inwestycji dotyczyły drugiego (droższego) wariantu.

- Szybkie działanie jest niezbędne, bo tego wymaga stan techniczny mostu Bolesława Krzywoustego. Z ekspertyzy jasno wynika bowiem, że okres przejściowy (czas w którym można użytkować most w obecnym stanie) to 24 miesiące – zaznaczył  dyrektor ZDiZ Miron Tadych.

Prezydent Piotr Głowski podkreślił natomiast, że są duże szanse na pozyskanie dofinansowania z budżetu państwa. Warunkiem jego uzyskania jest współpraca obu samorządów przy wykonywaniu inwestycji.

- Oczekujemy od zarządu i radnych powiatu pilskiego szybkiej i pozytywnej decyzji w tej sprawie. Jeśli takiej nie będzie, poproszę Radę Miasta Piły o wyrażenie zgody na samodzielne przeprowadzenie inwestycji, a po jej zakończeniu będziemy się domagać od powiatu pilskiego zwrotu 100 procent kosztów remontu – zapowiedział P. Głowski.

Partnerzy