×
POPUP!
Ilustracja: Godło Państwowe
Flaga unii

Tu wizje
nabierają
kształtu!

PolskiAngielskiNiemiecki

Pogoda nie sprzyja, ale sobie radzimy
12.02.2021

Drukuj

Utrzymanie zimowe jezdni i chodników w mieście należy do jednych z najbardziej nieprzewidywalnych zadań, zarówno pod kątem wykonawczym, jak i finansowym. Działania i decyzje w tym zakresie podejmowane są na bieżąco, a priorytetem jest zapewnienie przejezdności głównych dróg przelotowych, zaliczonych do kategorii dróg krajowych i wojewódzkich, a dalej powiatowych. Następnie służby komunalne przenoszą się na drogi gminne.



Czynnikiem decydującym o zakresie i efekcie działań służb komunalnych są warunki pogodowe. Powyższe oznacza, że w przypadku bardzo intensywnego opadu śniegu i powstawania śliskości utrzymanie przejezdności dróg wymaga kilkukrotnego przejazdu pługosolarek oraz zastosowania innego specjalistycznego sprzętu. To zaś wydłuża czas trwania całej akcji zimowej i dotarcie służb na drogi osiedlowe.

Z uwagi na rozległość Miasta nie jest możliwe prowadzenie równoczesne akcji na wszystkich drogach i chodnikach. Utrzymaniem zimowym objęte jest ok. 150 km ulic i ok. 250 tys. m2 chodników i ścieżek rowerowych. Do odśnieżania jezdni wykorzystywanych jest co najmniej 5 pługosolarek, na chodniki kierowane są ciągniki i inny specjalistyczny sprzęt. Zapewnienie przejezdności wymaga niejednokrotnie ciągłego prowadzenia akcji zimowej przez kilka do kilkunastu godzin. Dlatego efekt tych prac nie musi być dla wszystkich od razu zauważalny.

Do uszorstniania powierzchni chodników wykorzystujemy piasek, który nie powoduje niszczenia obuwia oraz nie ma negatywnego wpływu na przydrożną zieleń.

Z kolei na jezdniach stosowana jest odpowiednia mieszanka soli, która posiada właściwości obniżające temperaturę lodu i śniegu. Pozwala to na uniknięcie śliskości na drogach.

Warunki pogodowe i aktualne prognozy są objęte bieżącym monitoringiem służb miejskich, a akcja zimowa rozpoczyna się niezwłocznie po rozpoczęciu intensywnego opadu lub powstawaniu gołoledzi, lodowicy bądź innych niesprzyjających zjawisk drogowych.

Piotr Gadzinowski

Źródło: ZDiZ

Fot. ZDiZ

Partnerzy