close
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
×
POPUP!
Ilustracja: Godło Państwowe
Flaga unii

Tu wizje
nabierają
kształtu!

PolskiAngielskiNiemiecki

Najważniejsze założenia projektu rządowego programu „Rodzina 500 +”
09.02.2016

Drukuj

Projekt ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (tzw. Rodzina 500 +), złożony w Sejmie RP w dniu 01.02.2016 r. przewiduje przyznanie  matce, ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka, do dnia ukończenia przez dziecko 18 roku życia, świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł miesięcznie na dziecko w rodzinie. Celem tego świadczenia będzie częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowaniem dziecka, w tym z opieki nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych. Przy tym, na pierwsze dziecko świadczenie to przysługiwać będzie pod warunkiem spełnienia kryterium dochodowego, tzn. jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekroczy kwoty 800,00 zł lub – jeżeli członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne - kwoty 1.200,00 zł miesięcznie.

Pierwszy okres świadczeniowy rozpocznie się z dniem wejścia w życie ustawy i zakończy 30 września 2017 r. W przypadku złożenia wniosku o ustalenie prawa do świadczenia w ciągu 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy, prawo do niego zostanie ustalone począwszy od dnia wejścia w życie ustawy, a wydanie decyzji i wypłata świadczenia nastąpi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku. Wnioski na kolejne okresy świadczeniowe będą przyjmowane od 1 sierpnia danego roku (począwszy od roku 2017 r.), a  kolejne okresy świadczeniowe trwać będą od 1 października do 30 września następnego roku.

Dochód brany pod uwagę przy ustalaniu prawa do świadczenia oznacza dochód w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, osiągnięty w roku kalendarzowym poprzedzającym okres, na który ustalane jest prawo do świadczenia wychowawczego (np. jeśli ustalane będzie prawo do świadczenia na pierwszy okres świadczeniowy, dochodem branym pod uwagę będzie dochód z roku 2014). Podobnie jak w przypadku świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych, dochód stanowiący podstawę przyznania świadczenia wychowawczego podlegać będzie odpowiednio pomniejszeniu/powiększeniu o dochód utracony/uzyskany w roku kalendarzowym poprzedzającym okres, na który ustalane jest prawo do świadczenia wychowawczego bądź po tym roku.

Zgodnie z projektem ustawy, świadczenie wychowawcze nie będzie przysługiwało na dziecko pozostające w związku małżeńskim, pełnoletnie dziecko, które ma ustalone prawo do świadczenia wychowawczego na własne dziecko, a także w przypadku, gdy członkowi rodziny za granicą przysługuje na dziecko świadczenie o podobnym charakterze (chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej). Świadczenia wychowawczego nie otrzymają również rodzice dzieci umieszczonych w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej. Ustawodawca przewidział jednak analogiczne wsparcie pieniężne ze strony powiatu - w formie dodatku w wysokości równej świadczeniu wychowawczemu - dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinny dom dziecka, w których pieczy te dzieci pozostają. Tego rodzaju pomoc otrzymają również tzw. rodziny pomocowe.

Świadczenie wychowawcze na pierwsze dziecko nie będzie przysługiwało natomiast, jeżeli osobie samotnie wychowującej dziecko nie została sądownie ustalona na rzecz dziecka od drugiego rodzica renta alimentacyjna (wyjątkiem są sytuacje kiedy: drugi z rodziców dziecka nie żyje, ojciec dziecka jest nieznany, sąd oddalił powództwo o ustalenie alimentów bądź zobowiązał tylko jednego z rodziców do ponoszenia kosztów utrzymania dziecka).

W przypadku zbiegu prawa rodziców, opiekunów prawnych dziecka lub opiekunów faktycznych dziecka do świadczenia wychowawczego, świadczenie to zostanie wypłacone temu z rodziców, opiekunów prawnych dziecka lub opiekunów faktycznych dziecka, który faktycznie sprawuje opiekę nad dzieckiem. W przypadku gdy dziecko, zgodnie z postanowieniem sądu, nie zamieszkuje z rodzicem lub opiekunem faktycznym przez cały miesiąc, kwota świadczenia wychowawczego będzie przysługiwała za niepełny miesiąc.  

Ponadto, jeżeli w stosunku do osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia wychowawczego lub osoby pobierającej to świadczenie, wystąpią wątpliwości dotyczące: sprawowania opieki nad dzieckiem, wydatkowania świadczenia wychowawczego niezgodnie z celem lub jego marnotrawienia, OPS może, w celu ich weryfikacji, przeprowadzić rodzinny wywiad środowiskowy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Ponadto, tak jak w odniesieniu do innych świadczeń z zakresu pomocy społecznej, w przypadku marnotrawienia środków, świadczenie wychowawcze będzie przekazywane w całości lub w części w formie rzeczowej lub w formie opłacania usług a świadczenia pobrane nienależnie podlegać będą zwrotowi wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie.

W miarę postępu w pracach legislacyjnych nad ustawą, Ośrodek sukcesywnie będzie aktualizował informacje dotyczące programu „Rodzina 500 +”.  

Partnerzy