×
POPUP!
Ilustracja: Godło Państwowe
Flaga unii

Tu wizje
nabierają
kształtu!

PolskiAngielskiNiemiecki

Kluczowa inwestycja nie tylko dla Koszyc
02.10.2020

Drukuj

Trwająca w ostatnich latach dynamiczna rozbudowa osiedla Koszyce, na którym wciąż powstają liczne nowe domy mieszkalne, spowodowała potrzebę budowy dalszej części układu ulicznego osiedla i dróg tranzytowych znajdujących się w tej części miasta. Dlatego Urząd Miasta przygotowuje projekt pod nazwą „Poprawa dostępności komunikacyjnej osiedla Koszyce w Pile”. Ważnym elementem modernizacji układu komunikacyjnego Koszyc, jest również przebudowa alei Niepodległości. 

Planuje się, że w ramach „Poprawy dostępności komunikacyjnej osiedla Koszyce w Pile”, zostanie zrealizowana budowa i przebudowa – wraz z pracami projektowymi – następujących odcinków ulic:

ul. Kazimierza Wielkiego od ul. Równej do al. Niepodległości, 

ul. Szkolna od al. Niepodległości do ul. Kazimierza Wielkiego,

ul. Promienna od ul. Równej do ul. Szkolnej.

Na realizację projektu „Poprawa dostępności komunikacyjnej osiedla Koszyce w Pile”, gmina chce pozyskać 6 500 000 złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji i złożyła wniosek w ramach konkursu ogłoszonego przez rząd.

Łączna długość tych odcinków to około 1,6 km. Wykonane zostaną zarówno asfaltowe jezdnie, jak i chodniki, a także w miarę możliwości parkingi. Całość zostanie oświetlona w energooszczędny sposób. Doświetlone zostaną również niektóre przejścia dla pieszych – mówi Jolanta Sobieszczyk, dyrektor Wydziału Rozwoju i Funduszy Europejskich i dodaje Planujemy także różnorodne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego biegła będzie ścieżka rowerowa, która w okolicy ulicy Szkolnej zejdzie nad Gwdę, by pięknie meandrować nad jej brzegiem. Dodać warto, że ścieżka powiązana zostanie ze ścieżką rowerową biegnącą do Dobrzycy, dzięki czemu miejscowość ta i jej mieszkańcy zyskają połączenie z układem dróg rowerowych na terenie całego miasta. 

Ulica Kazimierza Wielkiego to najważniejsza arteria komunikacyjna dla „nowych” Koszyc. Jej znaczenie dla bardzo intensywnie rozbudowującego się osiedla jest więc bezsporne. Stąd konieczność przedłużenia tras autobusów miejskich, które będą mogły dojeżdżać do końca ulicy i dalej w ul. Królewską. Obsługę pasażerów zapewnią zatoki autobusowe z wiatami wybudowane w taki sposób, by wejście do niskopodłogowych autobusów było maksymalnie komfortowe dla osób niepełnosprawnych, starszych, ale także dla opiekunów z dziećmi. Po wybudowaniu odcinka ul. Kazimierza Wielkiego wraz z rondem na alei Niepodległości miejskie autobusy będą więc mogły w sposób praktycznie bezkolizyjny obsługiwać całe tzw. „nowe” Koszyce.

- Szacuje się, że nasz projekt będzie miał pozytywny wpływ na ok. 25 tysięcy mieszkańców Piły - mówi J. Sobieszczyk.

Dodajmy, że projekt przebudowy układu komunikacyjnego Koszyc, wiąże się ściśle z przygotowanym dokumentacyjnie przez władze Piły, a realizowanym i w większości finansowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przebudową alei Niepodległości. Ta z kolei inwestycja ułatwi wyjazd z miasta do węzła komunikacyjnego dla dróg ekspresowych S 10 i S11, którego budowa znajduje się w planach inwestycyjnych GDDKiA. Dlatego Prezydent Piły Piotr Głowski, podziękował wszystkim radnym Rady Miasta Piły, którzy zaangażowali się w jego powstanie i poparli w głosowaniach procedowanych podczas sesji zwoływanych w trybie nadzwyczajnym. 

To jest jeden z kluczowych projektów, którego wykonanie nie tylko poprawi jakość życia obecnym mieszkańcom „nowych” Koszyc, ale pozwoli również na dalszy rozwój tej części Piły. Dlatego liczę, że wszyscy nasi parlamentarzyści, bez względu na przynależność partyjną, będą lobbować na jego rzecz – podkreśla prezydent Piły Piotr Głowski

Przypomnijmy zatem, że obecnie trwa przebudowa trzeciego odcinka alei od ul. Koszalińskiej do al. Wyzwolenia. Tu zakres prac obejmuje m.in.: remont nawierzchni jezdni, zatok autobusowych i chodników, przebudowę ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z zakresem przebudowy oraz roboty wykończeniowe, w tym wykonanie zieleni na poboczach. Ponadto Miasto Piła zrealizuje dodatkowe oświetlenie przejść dla pieszych na obszarze objętym przebudową. 

Natomiast procedura przetargowa czwartego etapu, jest w toku i inwestycja powinna się rozpocząć jeszcze w tym roku. 

 

Piotr Gadzinowski
fot. Zbigniew Komorowski 

Partnerzy