×
POPUP!
Ilustracja: Godło Państwowe
Flaga unii

Tu wizje
nabierają
kształtu!

PolskiAngielskiNiemiecki

Elektryczne autobusy w Pile
18.09.2020

Drukuj

Umowę na dostawę 5 autobusów elektrycznych, budowę 3 stacji ładowania zajezdniowego i stanowiska ładowania autobusów, podpisali dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach Andrzej Sienkiewicz, dyrektor MZK w Pile Tadeusz Majewski oraz prezydent Piły Piotr Głowski. Warta blisko 16 000 000 złotych inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania”, na który gmina pozyskała dofinansowanie środkami Unii Europejskiej.  

– Jest to absolutnie przełomowy moment dla komunikacji miejskiej w Pile, bo chociaż wszystkie nasze dotychczasowe zakupy: autobusów z nowoczesnymi dieslami i autobusów hybrydowych, są oczywiście ważne i będą nas cieszyć jeszcze przez wiele lat, to podpisanie tej umowy i zakup autobusów elektrycznych, wprowadza nas na zupełnie inny poziom, jeżeli chodzi o infrastrukturę i komunikację zeroemisyjną – ocenił prezydent Piły Piotr Głowski.

– Jest mi miło, że w imieniu spółki  Solaris Bus & Coach, mogę podpisać  umowę, na dostawę pięciu najbardziej ekologicznych obecnie autobusów elektrycznych – zadeklarował dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach Andrzej Sienkiewicz.

Przedmiot zamówienia zawarty w umowie stanowi:

Tabor:
– 5 sztuk fabrycznie nowych, jednoczłonowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich standardowych  o napędzie elektrycznym i długości 12 m.

Infrastruktura ładowania pojazdów:
– 3 stacje ładowania zajezdniowego w MZK,
– 1 stanowisko szybkiego ładowania autobusów - ładowarka pantografowa na pętli przy ul. Kossaka.  Elektryczne autobusy będą obsługiwać linię nr 5.

– Tak jak powiedział pan prezydent,  jest to historyczny moment, tym bardziej, że  znaleźliśmy się w wąskim gronie 13 polskich miast, które skorzystały z dofinansowania ze środków unijnych.   Bardzo się z tego cieszę bo wygraliśmy konkurs w czasie, kiedy dofinansowanie jest najwyższe i może stanowić nawet 85 procent kosztów inwestycji, które w tym przypadku są niebagatelne i wynoszą 16 000 000 złotych – zaznaczył Tadeusz Majewski, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile.    

Wartość projektu:
– wartość całkowita projektu: 16.113.000 zł,
– wartość dofinansowania z UE: 11.130.750 zł (85%).

– Jestem dumny z tego, że udało nam się w ostatnim dokonać tak wielkich inwestycji, które na pewno będą miały wpływ na jakość usług świadczonych przez nas na rzecz mieszkańców usług i  wizerunek miasta – zaznaczył T. Majewski.

Dodajmy, że jak jak zapowiedział prezydent Piotr Głowski, modernizacja transportu miejskiego będzie kontynuowana. 

– Będziemy dążyć do tego, żeby nie były to pierwsze, a nie ostatnie zakupy w tym obszarze, żeby w przyszłości nasz transport był całkowicie zeroemisyjny –  zadeklarował  Prezydent Miasta Piły – i doprecyzował.: – Tabor MZK zapewne będzie mieszany – część będzie napędzana wodorem, część jeszcze sprawniejszymi bateriami elektrycznymi, ale jest to kierunek, który jest dla nas bardzo ważny. 

– Zgadzam się z panem prezydentem, że autobusy wodorowe to jest przyszłość. Mieliśmy już zaszczyt i przyjemność, zaprezentować mieszkańcom i władzom miasta i spółki MZK autobus wodorowy – przypomniał Andrzej Sienkiewicz i dodał.: – Przyjeżdżam do Piły od wielu lat i z przyjemnością obserwuję – szczególnie w ostatnich latach – gospodarczo-społeczny rozwój miasta. I to nie tylko w mojej wąskiej specjalności komunikacyjnej.  Tak wielkie i liczne inwestycje w całą komunikację, są an prawdę godne naśladowania. Wielkie wyraz uznania panie prezydencie dla pana i pana współpracowników  – podkreślił A. Sienkiewicz.

– Wszystkie nasze strategiczne działania zmierzają do tego, żeby wykorzystywana w mieście energia był zielona. To jest chyba jeden z realnych przykładów, jak można lokalnie zmieniać świat i mieć pozytywny wpływ na jego globalne zmiany – podsumował Piotr Głowski.

Partnerzy