×
POPUP!
Ilustracja: Godło Państwowe
Flaga unii

Tu wizje
nabierają
kształtu!

PolskiAngielskiNiemiecki

Autobusy elektryczne od 2021r. w Pile
27.11.2019

Drukuj

Pięć w pełni elektrycznych autobusów trafi do Piły - elektryczna „piątka” wróci na trasę prowadzącą przez ul. 14 lutego. Docelowo elektryczne mają być także „1” i „3”, czyli autobusy, których trasy są najdłuższe. Miejski Zakład Komunikacji w Pile skutecznie postarał się o najwyższe możliwe dofinansowanie projektu, tj. aż 85% kosztów czyli ponad 11 mln złotych. 

Dorota Semenov
Rzecznik prasowy
Urząd Miasta Piły

 

W styczniu 2019 r. MZK Piła Sp. z o. o. złożył wniosek o dofinansowanie projektu na zakup autobusów elektrycznych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach:
Osi Priorytetowej VI - Działanie 6.1 - Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. 

Dofinansowaniu podlegały projekty taborowe obejmujące: 

- zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania, 

- zakup nowych trolejbusów wyposażonych w niezależne elektrochemiczne źródło zasilania wraz z niezbędną infrastrukturą.

 

Wyniki konkursu CUPT

21.11.2019 r. ogłoszono wyniki konkursu, gdzie wśród wielu aplikujących, tylko 13 miast uzyskało dofinansowanie do składanych projektów, w tym Miejski Zakład Komunikacji w Pile.

Wniosek był przygotowany przez MZK Piła Sp. z o. o. z pomocą firmy „Strategor” w Poznaniu, która wcześniej brała udział w projektach wygranych przez MZK.

 

Koszt projektu

Koszt całkowity projektu - 16.113.000,00 zł

Kwota dofinansowania z UE (85%)- 11.130.750,00 zł 

 

Zalety autobusu elektrycznego

- ekologiczność,

- wygoda i komfort podróży,

- estetyczność, 

- cisza w czasie podróży,

- brak drgań w czasie jazdy,

- niskie koszty eksploatacyjne  

- klimatyzacja w kabinie kierowcy i w całej przestrzeni pasażerskiej,

- większa dostępność komunikacji miejskiej - możliwość wjazdu pojazdów komunikacji miejskiej do ścisłego zrewitalizowanego centrum miasta, wyłączonego dla ruchu pojazdów (zmodyfikowana trasa autobusu linii nr 5 ulicą 14 Lutego).

Dotychczasowe wnioski dla komunikacji miejskiej w programach unijnych

W ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 uzyskano dofinansowania na działania związane z rozwojem komunikacji miejskiej :

1. Projekt Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile

Całkowita wartość projektu- 20 878 292,45 zł

Kwota dofinansowania z UE (85%)- 14 428 088,27 zł

w tym dofinansowanie do zakupu 11 autobusów (6 autobusów hybrydowych i 5 autobusów
z silnikiem diesla)

2. Projekt Gminy Piła

Całkowita wartość projektu- 23 435 039,94 zł

Kwota dofinansowania z UE (85%)- 16 267 839,52 zł

w tym dofinansowanie do zakupu 13 autobusów (7 autobusów hybrydowych i 6 autobusów
z silnikiem diesla)

 

W ramach Konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych na lata 2014-2020 :

1. Projekt Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile

Dofinansowanie do zakupu 5 autobusów elektrycznych z infrastrukturą do ładowania pojazdów

Całkowita wartość projektu- 16.113.000,00 zł

Kwota dofinansowania z UE (85%)- 11.130.750,00 zł

 

Dotychczasowe wnioski dla komunikacji miejskiej w programach unijnych

Łączna wartość projektów- 60.426.332,39 zł

Kwota dofinansowania z UE (85%)- 41.826.677,79 zł

 

Stan taboru w MZK Piła po zakończeniu projektu

W taborze MZK Piła Sp. z o.o. będzie 29 autobusów  spełniających najwyższe normy emisji spalin (napęd elektryczny, napęd hybrydowy, EURO 6), co stanowi ponad blisko 75 % taboru obsługującego linie na mieście, natomiast średnia wieku autobusów będzie wynosiła 4-5 lat.

 

Termin realizacji projektu

Planowany termin dostaw autobusów elektrycznych do Piły to przełom 2021 / 2022 roku.

 

źródło: MZK

Partnerzy