×
POPUP!
Ilustracja: Godło Państwowe
Flaga unii

Tu wizje
nabierają
kształtu!

PolskiAngielskiNiemiecki

AUTOBUS ELEKTRYCZNY testowany na ulicach Piły
13.06.2018

Drukuj

Na zakończenie roku szkolnego mamy dla mieszkańców niespodziankę!

Od 13 czerwca do 22 czerwca br. testowany będzie na ulicach Piły -  autobus elektryczny marki Solaris.

Informujemy, że autobus nie posiada systemu biletu elektronicznego, ani automatu do sprzedaży biletów.

Przejazd autobusem jest  BEZPŁATNY!!!

Jednym z pierwszych kursów pojechał Piotr Głowski prezydent Piły wraz Tadeuszem Majewskim prezesem MZK, którzy zdradzili plany na dalszą wymianę floty Miejskiego Zakładu Komunikacji. Jak zapowiedział prezydent P. Głowski, jeszcze w tym roku ma zostać złożony wniosek na zakup pierwszego autobusu elektrycznego.

Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego >>>tutaj<<<

22 lutego 2018 r. weszła w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która zgodnie z założeniem ma stworzyć warunki do upowszechnienia transportu elektrycznego w Polsce.


3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne ma wyjechać na ulice polskich miast w perspektywie najbliższych 10 lat.

Testowany przez MZK Piła Sp. z o. o. autobus jest pojazdem bezemisyjnym, niezwykle cichym, płynnie podjeżdżającym do przystanku. Solaris tego typu pojazd, w pełni elektryczny, pierwszy raz zaprezentował w 2011 roku. Przez pięć lat rozbudował swoją ofertę o pojazdy o długości od 8,9 po 18,75 metra. Mogą one być wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ich uzupełniania. Blisko 80 autobusów Urbino electric jeździ już w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce oraz Szwecji.

Autobus bateryjny Solaris o napędzie elektrycznym nE 12 Medcom prezentowany i testowany w Pile ma zastosowany napęd Medcom i wyposażony jest w następujące komponenty:

  1. Silnik – dwa silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnych kół
  • o mocy 2 x 60 kW  ( w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW )
  1. Baterie zastosowane firmy amerykańskiej A 123  Li-Jon – żelazowe mają pojemność 240 kWh.

Napięcie w bateriach 600 V – waga baterii 1800 kg

  1. Pojazd jest ładowany za pomocą systemu PLUG-IN poprzez ładowarkę zamontowaną na dachu autobusu o mocy 38 kWh  
  2. Czas ładowania w tej konkretnej konfiguracji  to 6 h
  3. Do uruchamiania systemów wspomagających układ kierowniczy oraz pneumatyczny zastosowane są silniki elektryczne Tibbes – 3- fazowe.
  4. Pojazd można przystosować także do ładowania poprzez pantograf jak i poprzez płytę indukcyjną.
  5. Waga pojazdu 13 000 kg, pojemność pasażerska  70 osób
  6. Autobus jest wyposażony w klimatyzację z napędem elektrycznym - Konvekta U 500,
  7. Pulpit - Solaris dotykowy
  8. Pojazd posiada system rekuperacji-odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne.
  9. Drzwi otwierane elektrycznie - Ventura

Partnerzy