Uchwała krajobrazowa – kres reklamowego chaosu
20.12.2018

Wstępne założenia projektu „uchwały krajobrazowej”, która ureguluje zasady umieszczania w Pile reklam w tym szyldów, przedstawili prezydent Piły Piotr Głowski oraz dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Iwona Wojtecka.

– Prawo umożliwia samorządom uporządkowanie przestrzeni publicznej, w zakresie reklam w tym szyldów, czyli tego wszystkiego, co od lat odróżnia Polskę od państw Europy Zachodniej, gdzie takie regulacje wprowadzono dawno temu - mówił Piotr Głowski – ta „radosna twórczość” w wypełnianiu przestrzeni publicznej reklamami, to jeszcze pozostałość z początku lat 90-tych, kiedy rozpoczynaliśmy transformację gospodarczą. Aby uwypuklić problem prezydent Piły przypomniał jednocześnie przeobrażenia, jakie w tym samym czasie przeszedł handel, który zanim się ucywilizował i znalazł w miejscu, w którym się dzisiaj znajdujemy, rozpoczął się od „wystawiania i sprzedaży towarów z łóżek polowych i w innych dziwnych miejscach”.

Zmiany zawsze są trudne i bolesne. Myślę jednak, że nasze wielomiesięczne przygotowania, podczas których dokładnie zinwentaryzowaliśmy problem oraz przeprowadziliśmy szerokie konsultacje z mieszkańcami, przedsiębiorcami i podmiotami wykorzystującymi przestrzeń publiczną do działalności reklamowej, przyniosą pożądane efekty. Podkreślam, że nie słyszeliśmy głosów sprzeciwu, a jedynie sugestie, aby tempo wprowadzanych zmian, dało czas na dostosowanie się do nich. I to co dzisiaj chcemy państwu przedstawić to wstępny pomysł na to, jak chcielibyśmy żeby miasto wyglądało po tej naszej reformie – zapowiedział prezydent Piły zastrzegając jednocześnie, że wprowadzanie proponowanych zmian będzie rozłożone w czasie i będzie trwało od kilku miesięcy do nawet kilku lat.

Propozycje zmian, które wprowadzić ma „uchwała krajobrazowa” zaprezentowała Iwona Wojtecka, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, która podkreśliła przy tym, że wynikają one z przepisów zawartych w ustawie przyjętej przez parlament w 2015 roku. Swoją wypowiedź poparła prezentacją plansz i zdjęć ilustrujących reklamowy chaos panujący obecnie oraz to jak te same obiekty i miejsca będą wyglądać po wprowadzeniu w życie nowych zasad. Dodajmy, że według wspomnianej ustawy właściciele istniejących już reklam, będą mieli od 12 miesięcy do 5 lat czasu, na ich dostosowanie do nowych zasad.

Miasto to skomplikowany organizm, w którym znajdują się tereny zabudowane i niezabudowane. Są tereny mieszkaniowe i tereny usługowe, handlowe i przemysłowe. I z tego powodu w projekcie uchwały podzieliliśmy miasto na sześć obszarów, w których przepisy prawa miejscowego jakim jest projekt „uchwały krajobrazowej”, będą się od siebie różnić – relacjonowała I. Wojtecka.

Proponowane zasady:

Dla całego miasta bez względu na obszar:

- działka nowej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej bez ogrodzenia lub w postaci żywopłotu;

- dla nowej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej ogrodzenie od frontu działki ażurowe lub w postaci żywopłotu;

- budynki użyteczności publicznej (szkoły, przedszkola, żłobki, urzędy itp.) pozbawione reklam;

- zaklejanie witryn obiektów handlowych i usługowych ograniczone (dozwolone będzie wykorzystanie na cele reklamowe 20 procent powierzchni);

- płoty,  balkony, balustrady, mosty, kładki  itp. wolne od reklam;

- powierzchnia reklam ograniczona do 12 metrów kwadratowych;

- zakaz umieszczania reklam na zaparkowanych pojazdach, przyczepach, wózkach oraz urządzeniach dmuchanych;

- ograniczenie powierzchni reklam umieszczanych na elewacjach  budynków usługowych i produkcyjnych do 20 procent;

- będzie można umieszczać reklamy na rusztowaniach, w czasie trwania remontów lub prac budowlanych;

- nakaz umieszczania zbiorczych szyldów na budynkach w których funkcjonuje wiele firm (np. biurowce, budynki usługowe) lub  w postaci pylonów umieszczanych na działce;

Obszar 1 – centrum

- na elewacjach budynków będzie można umieszczać wyłącznie szyldy (informacje o prowadzonej w danym miejscu działalności gospodarczej) w parterach budynków;

- neony – zostaną zachowane w tej formie jakiej są i dopuszczone nowe;

Obszar 2 – śródmieście

- na elewacjach budynków reklamy w tym szyldy będzie można umieszczać wyłącznie w parterach budynków;

Obszar 3 - tereny zurbanizowane i przeznaczone do zabudowy

- na budynkach mieszkalnych wielorodzinnych reklamy będzie można umieszczać wyłącznie na szczytowych ścianach  bez okien;

Obszar 4 – siedem tras wjazdowych do miasta (drogi krajowe i wojewódzkie)

-projekt przewiduje wydzielenie wzdłuż dróg wjazdowych do miasta pasów, wyłączonych z umieszczania reklam ze względów bezpieczeństwa;

Obszar 5 - tereny zielone (lasy, parki, ogrody działkowe)

- wyłączone z umieszczania jakichkolwiek reklam z wyjątkiem parków w tym terenów rekreacyjnych  wzdłuż rzeki Gwdy;

Obszar 6 – centra handlowe i sportowe (17 stref na terenie miasta)

- będzie można umieszczać reklamy w tym wielkogabarytowe;

Dalsza procedura, czyli kiedy uchwala zacznie obowiązywać?

- Jesteśmy na etapie ustalenia wstępnych zasad, które państwu przedstawiamy. Po skonstruowaniu treści uchwały zostanie ona przesłana do zaopiniowania przez podmioty i instytucje, zgodnie z procedurą, po czym projekt zostanie wyłożony do publicznego wglądu. To będzie czas na składanie uwag, których im będzie więcej tym lepiej, bo uchwała ma służyć wszystkim mieszkańcom. Po rozpatrzeniu wszystkich uwag projekt uchwały zostanie skierowany do Rady Miasta, która zadecyduje o podjęciu tzw. „uchwały krajobrazowej” – poinformowała Iwona Wojtecka.

- Kilka miast w Polsce - pierwsze były te, w których znajduje się wiele zabytków - wprowadziło już te zmiany i widać jak bardzo pozytywny wpływ miały one na przestrzeń publiczną. Nasza uchwała zacznie obowiązywać  w 2019 roku i jestem przekonany, że już za dwa, trzy lata Piła będzie jeszcze ładniejsza – zadeklarował prezydent Piotr Głowski.

 

Piotr Gadzinowski
fot. Aleksandra Kramkowska