Rusza budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej
18.10.2021

Umowa na budowę i uruchomienie w Pile Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej podpisana. Wykonawcą inwestycji jest firma Pixel sp. z o.o. z Bydgoszczy. Wartość umowy dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 wynosi ponad 4,6 mln zł. Przewiduje się, że system będzie w pełni dostępny dla pasażerów w połowie 2022 r.



- Jest wybrany nowy wykonawca, który wygrał przetarg i będzie realizował kontrakt. Mam nadzieję, że sprosta oczekiwaniom mieszkańców, w zakresie budowy dobrego i sprawnie działającego systemu, gwarantującego rzetelny i szybki dostęp do informacji. Bardzo się cieszę z tego dnia. Życzymy państwu powodzenia, bo to będzie oznaczało również powodzenie dla pilan – powiedział prezydent Piły Piotr Głowski po podpisaniu umowy.

- Cieszymy się z tej umowy, po patrząc na to, jak rozwija się Piła i rozbudowuje jej transport publiczny, bardzo chcemy być jednym z elementów rozbudowy tego systemu – zadeklarował Michał Cyrankowski, wiceprezes zarządu firmy Pixel sp. z o.o. - Jesteśmy bardzo doświadczonym wykonawcą takich systemów i mamy już na koncie 10 realizacji podobnych do tej, jaką będziemy wykonywać w Pile. W przyszłym roku mieszkańcy miasta, będą się cieszyli Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – dodał.

Budowa i wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) to kompleksowy projekt, którego podstawowym celem jest uruchomienie zintegrowanego systemu informatycznego, dostarczającego pasażerom komunikacji miejskiej w Pile informacji o prognozowanym czasie odjazdu autobusu obsługującego określoną linię z wybranego przystanku. System będzie na bieżąco monitorował aktualną pozycję autobusów w ruchu na podstawie zainstalowanych w nich modułów GPS.

W ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zostaną dostarczone ponadto:

    1. Aplikacja mobilna dla pasażerów i strona www, prezentujące godziny rzeczywistych odjazdów z wybranego przystanku, wyświetlenie lokalizacji tablic SDIP na mapie cyfrowej, graficzną wizualizację linii autobusowych wraz z naniesionymi przystankami na mapie cyfrowej;

    2. 31 elektronicznych dwustronnych tablic na przystankach komunikacji miejskiej w różnych częściach Piły. Tablice dzięki łączności z autobusami i Centrum Danych będą wyświetlać rzeczywisty czas odjazdu autobusu oraz komunikaty informacyjne (np. o utrudnieniach w ruchu). Wbudowany syntezator mowy zapewni dostępność tablic dla osób niewidomych i niedowidzących.

    3. Urządzenia SDIP w 48 autobusach MZK Piła: tablice LCD prezentujące przebieg trasy oraz inne istotne informacje (np. możliwe przesiadki); komputery pokładowe z odbiornikiem GPS przekazującym pozycję pojazdu, sterujące kasownikami, tablicami kierunkowymi i systemem głosowego zapowiadania przystanków (wewnętrznym i zewnętrznym); przyciski „Panic Alert” (szybkie powiadamianie Straży Miejskiej i dyspozytora o zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia);

    4. Wyposażenie w serwery i sprzęt komputerowy zajezdni MZK Piła – Centrum Danych (serwerownia) i Centrum Nadzoru Ruchu (dyspozytornia), jak również stanowisko w Centrum Monitoringu Wizyjnego Straży Miejskiej na dworcu PKP.

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej jest realizowany jako część dwóch projektów, współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (WRPO 2014+):

    1. „Rozwój miejskiego zbiorowego transportu niskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile” – wartość całego projektu wynosi 25,7 mln zł, wartość dofinansowania środkami UE 15,8 mln zł (w tym dofinansowanie budowy SDIP: 2,1 mln zł). W ramach projektu zostanie zrealizowana zasadnicza część SDIP, tj. oprogramowanie, wyposażenie autobusów, sprzęt komputerowy oraz 22 tablice na przystankach komunikacji miejskiej. Jako część tego projektu zrealizowano już zakup 13 szt. nowych autobusów MZK Piła (w tym 7 szt. z silnikiem hybrydowym) oraz budowę węzła przesiadkowego przy ul. 1 Maja.  

   2. „Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej poprzez poprawę mobilności miejskiej w Pile” - wartość całego projektu wynosi 47,4 mln zł, wartość dofinansowania środkami UE 28,1 mln zł. W ramach projektu zostanie zrealizowanych 9 tablic SDIP na przystankach komunikacji miejskiej.

W obu projektach wysokość dofinansowania ze środków UE wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych.

Architektura Systemu umożliwi w przyszłości bezproblemowe dołączenie dalszych tablic przystankowych i autobusów – np. w ramach kolejnego realizowanego przez miasto Piła projektu WRPO 2014+ „Poprawa mobilności miejskiej w Pile w przebiegu obwodnicy śródmiejskiej – ul. Okólna” zostaną uruchomione dwie tablice SDIP.