Współfinansowanie remontu mostu Bolesława Krzywoustego, zaproponowała gmina Piła zarządowi powiatu pilskiego. Miasto oczekuje, że oba samorządy pokryją po 50 procent kosztów tej ważnej dla pilan inwestycji.
O tym, że most Bolesława Krzywoustego wymaga remontu wiadomo od wielu miesięcy. Stąd najpierw wprowadzono ograniczenie prędkości pojazdów, a następnie zamontowano bramownice, które uniemożliwiają wjazd na przeprawę samochodów o ciężarze powyżej 3,5 tony. Jak jednak wykazała zamówiona przez Zarząd Dróg i Zieleni w Pile ekspertyza, wprowadzone ograniczenia to za mało i konieczne jest przeprowadzenie remontu mostu B. Krzywoustego. Powodem jest uszkodzenie przęsła środkowego oraz zła jakość betonu, którego kilkadziesiąt lat temu użyto do budowy mostu.
- Wymaga on pilnej interwencji i dlatego w grudniu wystąpiłem do zarządu i radnych powiatu pilskiego o znalezienie i przeznaczenie pieniędzy na współfinansowanie tej inwestycji, która jest ważna nie tylko dla mieszkańców miasta. Oczekuję wsparcia w wysokości 50 procent kosztów inwestycji oraz że decyzja w tej sprawie zostanie podjęta szybko – poinformował prezydent Piły Piotr Głowski i uzasadnił. - Ulica 11 Listopada jest drogą powiatową, więc most Bolesława Krzywoustego – który znajduje się w jej ciągu – jest również własnością powiatu.
Dodajmy, że oferta przedstawiona przez gminę, zawiera dwa warianty ratowania mostu. Pierwsza, która pozwoli użytkować most przez 15 – 20 lat, zakłada przebudowę przęsła środkowego, a jej koszt oszacowano na około 5 000 000 złotych. Drugim rozwiązaniem jest rozbiórka starego i budowa nowego mostu. W tym przypadku co prawda koszt inwestycji to około 12 000 000 złotych, ale jej przeprowadzenie pozwoli na użytkowanie mostu B. Krzywoustego przez 60 – 80 lat. W opinii dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Pile dłuższa możliwość bezpiecznego korzystania z przeprawy oraz fakt iż został on wybudowany ze złej jakości betonu przemawiają za tym, by rozmowy o współfinansowaniu inwestycji dotyczyły drugiego (droższego) wariantu.
- Szybkie działanie jest niezbędne, bo tego wymaga stan techniczny mostu Bolesława Krzywoustego. Z ekspertyzy jasno wynika bowiem, że okres przejściowy (czas w którym można użytkować most w obecnym stanie) to 24 miesiące – zaznaczył dyrektor ZDiZ Miron Tadych.
Prezydent Piotr Głowski podkreślił natomiast, że są duże szanse na pozyskanie dofinansowania z budżetu państwa. Warunkiem jego uzyskania jest współpraca obu samorządów przy wykonywaniu inwestycji.
- Oczekujemy od zarządu i radnych powiatu pilskiego szybkiej i pozytywnej decyzji w tej sprawie. Jeśli takiej nie będzie, poproszę Radę Miasta Piły o wyrażenie zgody na samodzielne przeprowadzenie inwestycji, a po jej zakończeniu będziemy się domagać od powiatu pilskiego zwrotu 100 procent kosztów remontu – zapowiedział P. Głowski.