Jak zmieniła się Piła w minionym dziesięcioleciu? Jakie są najważniejsze wyzwania i plany rozwoju miasta na najbliższe lata? O tym rozmawiał prezydent Piły z radnymi Rady Miasta Piły, podczas spotkania w Regionalnym Centrum Kultury. Piotr Głowski przedstawił rajcom wykonanie „Programu Rozwoju Miasta Piły do 2020 roku”, a także przypomniał najważniejsze zadania zapisane w przyjętej 2016 roku „Strategii rozwoju Piły do 2035 roku”.
- Jesteśmy w bardzo ważnym momencie rozwoju. Za nami 10 lat, które upłynęły szybko i wiele się wydarzyło. Zmiany widoczne są gołym okiem, więc przypomnę tylko kilka inwestycji: odrestaurowanie dworca PKP, kompleksową przebudowę placu Pocztowego, budowę ulicy Piłsudskiego, rewitalizację placu Konstytucji 3 Maja i części ulicy 14 Lutego, odnowienie budynków instytucji publicznych przy placu Staszica, kapitalne remonty wielu pilskich ulic, czy kolejne etapy rewitalizacji Parku na Wyspie i bulwarów nad Gwdą – mówił prezydent Piotr Głowski, prezentując kluczowe założenia „Strategii rozwoju Piły do 2035 roku”.
Piła Green i Smart City
Prezydent podkreślił, że dzisiaj Piła jest w innym etapie rozwoju i podstawowa infrastruktura w mieście funkcjonuje właściwie.
- Krok po kroku zrealizowaliśmy „Program Rozwoju Miasta Piły do 2020 roku”, który został przyjęty 10 lat temu. Dlatego dziś trzeba wytyczyć nowe cele i pokazać nową jakość ich wykonania. Ważna jest wizja i kultura organizacji zarządzania – mówił prezydent Piły Piotr Głowski.
Prezydent Piły podkreślił jednocześnie, że świat się zmienił i dlatego na pilan oraz wszystkich Polaków czekają nowe wyzwania związane choćby z postępującymi zmianami klimatu, które wymuszają realizację programu zrównoważonego rozwoju.
- Chcemy być zielonym miastem i to nie tylko poprzez kolejne nasadzenia zieleni, ale przede wszystkim poprzez inwestycje związane z adaptacją miasta do zmian klimatycznych. Piła ma być miastem z dużą ilością „zielonych” mieszkań, wygodną komunikacją napędzaną czystą energią oraz komunikacją rowerową, która będzie posiadała rozwiniętą infrastrukturę rowerowych dróg. Chcemy być także miastem z prężnym i przyjaznym środowisku biznesem, który stwarza dobre warunki dla inwestorów. Dlatego chcemy być miastem „green i smart city” to oczywiste, bo w tych pojęciach zawiera się zrównoważony rozwój, który gwarantuje zaspokajanie potrzeb mieszkańców – zadeklarował P. Głowski.
„Zielone” budownictwo i czysty transport
Jednym z kluczowych kierunków rozwoju Piły jest „zielone budownictwo”, a planowane na 50 hektarach byłego poligonu wojskowego osiedle „Zielone wzgórza”, będzie świetnym przykładem takich rozwiązań.
- Uczestniczący w konkursie projektanci, będą musieli uwzględnić współczesne wymagania ekologiczne – zaznaczył Piotr Głowski.
Bardzo ważna dla przyszłego rozwoju miasta, była również decyzja o współpracy w Wielkopolskiej Grupie Wodorowej. Dzięki temu Piła należy do grupy liderów wśród polskich miast testujących takie i podobne rozwiązania. Świadczą o tym umowy podpisane z podmiotami zajmującymi się tymi zagadnieniami.
- Zainteresowanie koncernów paliwowych nakierowane jest na Piłę. To u nas powstać mają stacje ładowania autobusów elektrycznych, samochodów osobowych, a także ciężarowych. Wkrótce wszystkie służby miejskie, a także firmy realizujące na przykład usługi wywozu śmieci, będą musiały korzystać z czystej energii. My jesteśmy gotowi, by stworzyć im do tego warunki – zapewnił P. Głowski.
Widać to choćby po taborze MZK, którego większość już teraz stanowią autobusy hybrydowe i niskoemisyjne napędzane olejem napędowym, a jeszcze w tym roku na ulice naszego miasta wyjadą autobusy elektryczne. Dzięki temu przywrócona zostanie trasa wiodąca ulicami 11 Listopada i 14 Lutego. Kolejnym krokiem będzie zakup pojazdów wodorowych. W mieście powstać ma również więcej przestrzeni dla rowerów.
- Uzupełnimy sieć o brakujące odcinki oraz wyremontujemy te fragmenty, które będą tego wymagały. Rowerami będzie można bezpiecznie dojechać do ościennych gmin – informował prezydent.
W założeniach bowiem, miejska komunikacja i rowery, mają zastąpić prywatne samochody spalinowe w dojazdach do pracy.
Minimalizowanie skutków zmian klimatu
Zapewnienie w Pile bioróżnorodności, to kolejny punkt strategii rozwoju miasta, bo zwiększenie nasadzeń zieleni, zapobiegnie erozji gleby. Już obecnie co roku rośnie liczba sadzonych drzew i krzewów, roślin jednorocznych i wieloletnich. Powstają także kwietne łąki. Teraz ten proces jeszcze przyśpieszy.
- Żyjemy w czasach, kiedy sprzedaż dynamicznie przenosi się do internetu. Bez sensu jest zatem tworzyć w mieście kolejne powierzchnie handlowe. Dlatego nowy projekt rewitalizacji placu Zwycięstwa, zakłada zachowanie rosnących drzew oraz maksymalne nasadzenia nowej zieleni i stworzenie stref relaksu. Także Wyspa ma doczekać się nowych rozwiązań związanych z zielenią. Powstać ma tam między innymi geometryczny ogród francuski – wyliczał P. Głowski.
Wymiana oświetlenia i źródeł ciepła oraz wykorzystanie instalacji fotowoltaicznych w budynkach użyteczności publicznej, to kolejne rozwiązania, które przyniosą korzystne efekty ekologiczne. Ponadto energia uzyskana z fotowoltaiki zasilać ma między innymi osiedle Górne.
Fot. Robert Judycki
W strategii jest również projekt regulacji stosunków wodnych w jeziorze Płotki, które (także inne jeziora) przed wysychaniem uchronić ma udrożnienie cieku wodnego z Głomi. Z kolei w Pile wybudowane zostaną kolektory, które zapobiegną podtapianiu niektórych fragmentów miasta.
Przestrzeń publiczna dla edukacji i wypoczynku
Dużo miejsca w strategii zajmują również kolejne etapy rewitalizacji przestrzeni publicznej i edukacja pilan w różnym wieku. Plany przewidują między innymi: rewitalizację Szkoły Podstawowej nr 7 i budowę przy niej hali sportowej, stworzenie na lotnisku we współpracy z bazą Lunares „Eksperymentarium i parku odkrywców”, gdzie propagowane będą technologie lotnicze i kosmiczne. Z kolei z myślą o seniorach przygotowano projekt przystosowania na potrzeby Nadnoteckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku,zabytkowego budynku „Okrąglaka” położonego przy ulicy Roosevelta.
Piotr Głowski mówił także o rozbudowie już istniejących i tworzeniu nowych miejsc przeznaczonych do wypoczynku. Strategia zawiera kolejny etap rewitalizacji bulwarów nad Gwdą (III etap przebudowy bulwarów nad Gwdą, gdzie obok skateplazy powstać mają kolejne obiekty i urządzenia do rekreacji (m.in. pumptrack czyli tor do wyczynowej jazdy na rowerze). Prócz wykonania dużych projektów zapewniających wypoczynek, strategia zakłada także rewitalizację podwórek, gdzie powstać by mogły kameralne miejsca wypoczynkowe.
- Kolejną przestrzenią publiczną, którą trzeba uporządkować, jest pilskie lotnisko, gdzie część lotniczą chcemy zabezpieczyć ogrodzeniem ok. 8 kilometrów. Kolejnym krokiem będzie budowa hangarów przystosowanych nawet dla średnich samolotów. Już teraz rozmawiamy o tym z chętnymi do korzystania z takiej infrastruktury – stwierdził prezydent Piły.
Układ komunikacyjny miasta
- Wiele inwestycji drogowych już zostało wykonanych, ale jest jeszcze kilka kluczowych zadań do dokończenia oraz zrealizowania od początku do końca - powiedział P. Głowski.
W strategii wymienione jest dokończenie ulic Młodych i remont mostu Krzywoustego. W opinii prezydenta duże znaczenie dla pilan i rozwoju miasta, ma rozpoczęcie przebudowy ulicy Kazimierza Wielkiego oraz Bydgoskiej, gdzie do wykonania pozostał ostatni etap.
- Zrobimy to niezależnie od tego czy dostaniemy dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Inwestycji Lokalnych – zapowiedział prezydent Piotr Głowski.
Strategia podkreśla ponadto dokończenie przebudowy ulicy 14 Lutego (okolice PKS) oraz zagospodarowanie placu Staszica, gdzie powstaną nowe miejsca parkingowe oraz strefa przeznaczona do organizacji uroczystości, koncertów i innych wydarzeń kulturalnych.
Stawiamy na aktywność
Piotr Głowski przedstawił również plany dotyczące sportu, turystyki i rekreacji. Potwierdził zamiar przebudowy stadionu przy ulicy Bydgoskiej, a także zapowiedział dokończenie inwestycji w ośrodku nad jeziorem Płotki.
- Na osiedlu Górnym chcemy natomiast wybudować pełnowymiarowe boisko piłkarskie ze sztuczną nawierzchnią i pełną infrastrukturą oraz sportowy kryty basen, bo z tej inwestycji też nie rezygnujemy – zadeklarował prezydent.
Atrakcyjnie zapowiada się również projekt rozbudowy Aquaparku. P. Głowski mówił o części przeznaczonej dla dzieci, do której można wejść jak do jeziora oraz różnego typu zjeżdżalniach i innych atrakcjach. Planowana jest ponadto budowa SPA.
Dla preferujących inne formy wypoczynku planowana jest budowa amfiteatru dla 1500 widzów na pilskiej Wyspie. Organizacji koncertów, spektakli i innych wydarzeń, służyć ma przejęcie zabytkowej parowozowni. Miasto złożyło już w tej sprawie ofertę Polskim Kolejom Państwowym.
Biznes – klucz do rozwoju
Sukcesu, jakim okazało się wydzielenie i uzbrojenie strefy przemysłowej w rejonie ulic Wawelskiej i Młodych , spodziewało się niewielu. Odważne decyzje okazały się jednak strzałem w dziesiątkę i w tym miejscu nie ma już wolnych działek pod inwestycje przemysłowe i potrzebne są kolejne miejsca do rozwoju przedsiębiorczości oraz tworzenia miejsc pracy. Taki obszar wyznaczono już w okolicach alei Wojska Polskiego i ulicy Krzywej.
- To miejsce już jest przedmiotem zainteresowania inwestorów, w tym zagranicznych – podkreślił prezydent Piły.
Nie jesteśmy na festiwalu obietnic wyborczych
540 000 000 złotych, taka jest wartość inwestycji wykonanych w latach 2011 – 2020.
400 000 000 – 500 000 000 złotych taka jest szacunkowa wartość inwestycji proponowanych na lata 2020 – 2035.
- Chciałbym podkreślić, że w 2030 roku nie będę już prezydentem. Wierzę jednak, że jeśli teraz ruszymy z przedstawionym dzisiaj programem, to kolejni włodarze, zgodnie z zasadą ciągłości władzy, będą realizować i kończyć zapisane w strategii projekty. To, co proponujemy bowiem, zmieni miasto dla następnego pokolenia. Dlatego dzisiaj przed nami wszystkimi stoi duża odpowiedzialność, by w tym przypadku nie kierować kalendarzem kampanii wyborczej, bo tego co proponujemy oczekują mieszkańcy, którzy swoją wolę wyrazili podczas konsultacji -prowadzonych podczas tworzenia strategii.
Strategię rozwoju miasta chcemy podzielić na dwa etapy. Do 2025 roku i do 2035. Przewidujemy, że wykonanie obu etapów przeniesie Pile inwestycje wartości od 400 do 500 milionów złotych. I nie jest to deklaracja papierowa, czego dowodzą warte 540 milionów złotych inwestycje, które powstały w naszym mieście podczas wykonywania „Programu Rozwoju Miasta Piły do 2020 roku”. Ten dokument też powstał najpierw na papierze - przypomniał prezydent Piotr Głowski.
Piotr Gadzinowski,
rzeczznik prasowy UM Piły
Fot. Robert Judycki, UM Piły