Pięć w pełni elektrycznych autobusów trafi do Piły - elektryczna „piątka” wróci na trasę prowadzącą przez ul. 14 lutego. Docelowo elektryczne mają być także „1” i „3”, czyli autobusy, których trasy są najdłuższe. Miejski Zakład Komunikacji w Pile skutecznie postarał się o najwyższe możliwe dofinansowanie projektu, tj. aż 85% kosztów czyli ponad 11 mln złotych.
W styczniu 2019 r. MZK Piła Sp. z o. o. złożył wniosek o dofinansowanie projektu na zakup autobusów elektrycznych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach:
Osi Priorytetowej VI - Działanie 6.1 - Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach.
Dofinansowaniu podlegały projekty taborowe obejmujące:
- zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania,
- zakup nowych trolejbusów wyposażonych w niezależne elektrochemiczne źródło zasilania wraz z niezbędną infrastrukturą.
Wyniki konkursu CUPT
21.11.2019 r. ogłoszono wyniki konkursu, gdzie wśród wielu aplikujących, tylko 13 miast uzyskało dofinansowanie do składanych projektów, w tym Miejski Zakład Komunikacji w Pile.
Wniosek był przygotowany przez MZK Piła Sp. z o. o. z pomocą firmy „Strategor” w Poznaniu, która wcześniej brała udział w projektach wygranych przez MZK.
Koszt projektu
Koszt całkowity projektu - 16.113.000,00 zł
Kwota dofinansowania z UE (85%)- 11.130.750,00 zł
Zalety autobusu elektrycznego
- ekologiczność,
- wygoda i komfort podróży,
- estetyczność,
- cisza w czasie podróży,
- brak drgań w czasie jazdy,
- niskie koszty eksploatacyjne
- klimatyzacja w kabinie kierowcy i w całej przestrzeni pasażerskiej,
- większa dostępność komunikacji miejskiej - możliwość wjazdu pojazdów komunikacji miejskiej do ścisłego zrewitalizowanego centrum miasta, wyłączonego dla ruchu pojazdów (zmodyfikowana trasa autobusu linii nr 5 ulicą 14 Lutego).
Dotychczasowe wnioski dla komunikacji miejskiej w programach unijnych
W ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 uzyskano dofinansowania na działania związane z rozwojem komunikacji miejskiej :
1. Projekt Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile
Całkowita wartość projektu- 20 878 292,45 zł
Kwota dofinansowania z UE (85%)- 14 428 088,27 zł
w tym dofinansowanie do zakupu 11 autobusów (6 autobusów hybrydowych i 5 autobusów
z silnikiem diesla)
2. Projekt Gminy Piła
Całkowita wartość projektu- 23 435 039,94 zł
Kwota dofinansowania z UE (85%)- 16 267 839,52 zł
w tym dofinansowanie do zakupu 13 autobusów (7 autobusów hybrydowych i 6 autobusów
z silnikiem diesla)
W ramach Konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych na lata 2014-2020 :
1. Projekt Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile
Dofinansowanie do zakupu 5 autobusów elektrycznych z infrastrukturą do ładowania pojazdów
Całkowita wartość projektu- 16.113.000,00 zł
Kwota dofinansowania z UE (85%)- 11.130.750,00 zł
Dotychczasowe wnioski dla komunikacji miejskiej w programach unijnych
Łączna wartość projektów- 60.426.332,39 zł
Kwota dofinansowania z UE (85%)- 41.826.677,79 zł
Stan taboru w MZK Piła po zakończeniu projektu
W taborze MZK Piła Sp. z o.o. będzie 29 autobusów spełniających najwyższe normy emisji spalin (napęd elektryczny, napęd hybrydowy, EURO 6), co stanowi ponad blisko 75 % taboru obsługującego linie na mieście, natomiast średnia wieku autobusów będzie wynosiła 4-5 lat.
Termin realizacji projektu
Planowany termin dostaw autobusów elektrycznych do Piły to przełom 2021 / 2022 roku.
źródło: MZK