AUTOBUS ELEKTRYCZNY testowany na ulicach Piły
13.06.2018

Na zakończenie roku szkolnego mamy dla mieszkańców niespodziankę!

Od 13 czerwca do 22 czerwca br. testowany będzie na ulicach Piły -  autobus elektryczny marki Solaris.

Informujemy, że autobus nie posiada systemu biletu elektronicznego, ani automatu do sprzedaży biletów.

Przejazd autobusem jest  BEZPŁATNY!!!

Jednym z pierwszych kursów pojechał Piotr Głowski prezydent Piły wraz Tadeuszem Majewskim prezesem MZK, którzy zdradzili plany na dalszą wymianę floty Miejskiego Zakładu Komunikacji. Jak zapowiedział prezydent P. Głowski, jeszcze w tym roku ma zostać złożony wniosek na zakup pierwszego autobusu elektrycznego.

Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego >>>tutaj<<<

22 lutego 2018 r. weszła w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która zgodnie z założeniem ma stworzyć warunki do upowszechnienia transportu elektrycznego w Polsce.


3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne ma wyjechać na ulice polskich miast w perspektywie najbliższych 10 lat.

Testowany przez MZK Piła Sp. z o. o. autobus jest pojazdem bezemisyjnym, niezwykle cichym, płynnie podjeżdżającym do przystanku. Solaris tego typu pojazd, w pełni elektryczny, pierwszy raz zaprezentował w 2011 roku. Przez pięć lat rozbudował swoją ofertę o pojazdy o długości od 8,9 po 18,75 metra. Mogą one być wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ich uzupełniania. Blisko 80 autobusów Urbino electric jeździ już w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce oraz Szwecji.

Autobus bateryjny Solaris o napędzie elektrycznym nE 12 Medcom prezentowany i testowany w Pile ma zastosowany napęd Medcom i wyposażony jest w następujące komponenty:

  1. Silnik – dwa silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnych kół
  • o mocy 2 x 60 kW  ( w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW )
  1. Baterie zastosowane firmy amerykańskiej A 123  Li-Jon – żelazowe mają pojemność 240 kWh.

Napięcie w bateriach 600 V – waga baterii 1800 kg

  1. Pojazd jest ładowany za pomocą systemu PLUG-IN poprzez ładowarkę zamontowaną na dachu autobusu o mocy 38 kWh  
  2. Czas ładowania w tej konkretnej konfiguracji  to 6 h
  3. Do uruchamiania systemów wspomagających układ kierowniczy oraz pneumatyczny zastosowane są silniki elektryczne Tibbes – 3- fazowe.
  4. Pojazd można przystosować także do ładowania poprzez pantograf jak i poprzez płytę indukcyjną.
  5. Waga pojazdu 13 000 kg, pojemność pasażerska  70 osób
  6. Autobus jest wyposażony w klimatyzację z napędem elektrycznym - Konvekta U 500,
  7. Pulpit - Solaris dotykowy
  8. Pojazd posiada system rekuperacji-odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne.
  9. Drzwi otwierane elektrycznie - Ventura